Şureanu a Lotru

(Rumunsko)

2004

< < < predchádzajúce < < <

6.8. Ráno visel dážď vo vzduchu. Napriek tomu sme vyrazili a napriek nepresnému českému komentáru sme aj úspešne cestu našli. Zaujímavá cesta cez lesy a čistiny nás viedla bočným hrebeňom cez Smida Mare (=Veľká čistina) 1774 m, Sălanele 1709 m a Poiana Muieni (=Bažinatá poľana), 1756 m, dolu na štátnu „nemodernizovanú“ cestu pod sedlom Tărtărău, 1678 m.

Tu Jožo už definitívne uskutočnil svoje rozhodnutie a bielou Daciou sa pobral v ústrety civilizácii. Deň na to o polnoci nás už zdravil sms–kou z Bratislavy. Ostali sme traja a pred nami ďalšie pohorie, Lotru.

LOTRU

Výstup na Lotru sa začína zo sedla Tărtărău po Piciorul Timpei (Picior = bočný hrebeň, doslova: noha, Timpa = oblý kopec, asi z lat. tumbae). Samotný hrebeň Timpa pripomína svojou šírkou skôr nekonečné mongolské pastviny, takže len pohľad na okolité skalnaté hrebene Cindrelu a Parângu nás udržuje pri vedomí, že sme vysoko.

Počasie nám praje, hoci s istým chvením pozorujeme neúprosnú búrku nad Vf. lui Pătru, podobnú tej včerajšej. Po pár hodinách už „stretávame“ aj stromy.

Obchádzame dva salaše a pri tom druhom stretáme konečne psov, ktorí sa aspoň trochu blížili k tomu, čo sa o rumunských psoch zvykne hovoriť. Štekali a dobiedzali, my sme sa zaháňali palicami, ale hoci jeden dostal palicou po zuboch, neprestali až kým sme sa nevzdialili zo 200-300 metrov od salaša. Nad ním naberáme vodu a strácame cestu. Úsek Larga Mănetanilor preto traverzujeme „podľa citu“. Za odmenu nachádzame krásny prameň a kúsok od neho miesto na táborenie, s dostatkom dreva aj s blízkou kosodrevinou na chvíľky tvorivého súkromia.
Pri ohni si sušíme topánky, aby zajtra mohli nabrať čerstvú vodu, a keď sa zotmie, Dávid a štvrťhodinu po ňom aj Katka si vychutnávajú prechádzku k prameňu naboso po zarosenej lúke. Večer nám spríjemňuje občasné srdcervúce híkanie somára z doliny. V tento deň sme prešli veľmi veľa, hádam aj 25 km ak nie viac, takže si zaslúžime odmenu – pečieme si na ohni slaninu a zapíjame to živou vodou.

7.8. Vyrážame relatívne skoro, aspoň v porovnaní s českou skupinou, ktorú míňame na plošinke Tabla a ktorých sme ešte dlho zhora pozorovali, nevidiac známky skladania stanov. Hrebeň začína stúpať a pred nami sa skvie vysoký a nezáživný trávnatý hrb, na ktorý sa asi treba vyštverať.

Nik z nás nečakal, že z druhej strany tohto neškodného hrbu bude takmer kolmá skalnatá priepasť, prvý zo série ľadovcových kotlov. Po kraji útesu sa od nás v oblaku vzďaľoval nejaký bača so somárom.