Şureanu a Lotru

(Rumunsko)

2004

< < < predchádzajúce < < <

11.8. Vstávame pred šiestou a odchádzame do chrámu na akatist a liturgiu. Po liturgii dostávame raňajky (skvelé pečené huby s vajíčkom a ryža so slivkami), ešte chvíľu dýchame pokoj monastierskeho parku a skalnatých vrcholcov pohoria Cozia týčiacich sa nad dolinou.

Okolo priehrady odchádzame do monastiera Cozia – krásny, ale tak plný turistov, že by sme tam včera nepochodili tak pohodlne ako v Turnu.

Podrobný cestopis z monastierov Turnu a Cozia s množstvom krásnych fotografií nájdete tu.

Vlak do Sibiu máme až večer, tak skúšame stopovať. Zastaví nám linkový autobus, ktorým sa za cenu „podľa dohody“ vezieme údolím Oltu pod vrcholmi Făgăraşu až do Sibiu. Zisťujeme, že vlak nám ide až nad ránom, takže času dosť. V reštaurácii pri stanici koštujeme pivo a päť miestnych špecialít, neboli zlé, ale ani žiaden zázrak. Vyrážame do centra plného obchodíkov, Dávid úspešne navštívil predajňu s folklórnym tovarom a s hudobnými nosičmi – takmer polhodinu sa bavil s predavačkou, ktorá mu trpezlivo púšťala rôzne cd-čka, aby kúpa mohla byť uvážená a podľa želania.

Na námestí nachádzame veľké pivné hody, rôzne značky tu majú pekne vedľa seba svoje pulty a stoly. Pijeme pivo a pochutnávame si na „mici“ (čosi ako bulharské kjufteta, podlhovasté korenené fašírky pečené na rošte), chlapov nasýtili dva kúsky, Katka však okrem toho zdolala aj jednu točenú klobásku.

Stmieva sa a my vyrážame do historickej časti centra, do úzkych uličiek, kamenných schodov a brán, pri hradbách a vežičkách. Cestou nachádzame internet café, kde si vybavíme poštu a pozrieme presne vlaky. Zvyšok noci driememe na lavičke pred stanicou a na rozlúčku po nás smutno zaštekajú psi z okoloidúceho šarhovho auta. Ktovie čo sa s nimi stane, každopádne množstvo túlavých psov v rumunských mestách už bolo neúnosné a niečo s tým bolo treba robiť.

12.8. Vlakom prichádzame do Aradu, v obchodíkoch a najmä na trhu míňame skoro všetky lei.

Zložení sme pri pravoslávnom chráme, kde sa nám prihovorila po slovensky nejaká tetuška z Nădlacu. Kupujeme si každý hrudu syra, ktorú napriek zákazu dovážať do Európskeho sojuzu živočíšne výrobky si odnášame domov. V noci prichádzame do Bratislavy.